SPL U12-U15

SPL Nuoruusvaihe U12-U15 valmennus

https://www.palloliitto.fi/jalkapalloperhe/palvelut-valmentajille/palloliiton-valmennuslinja/nuoruusvaihe-u12-u15

https://www.palloliitto.fi/jalkapalloperhe/palvelut-valmentajille/palloliiton-valmennuslinja/nuoruusvaihe-u12-u15/teknis

Harjoitusrakenne suositukset eri ikäluokilla


12-13 vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 70-90 minuuttia. Joka sisältää ennen omaa harjoitusvuoroa tehtävää oheisharjoittelua 10-20 minuuttia.  Harjoituskertoja 2-3 viikossa.

Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on syöttäminen, potkutekniikka, haltuunotot, molempien jalkojen käyttö, puskeminen, taklaaminen, pallon suojaus, liikenopeus, nopeusvoima, liikkuvuus, hyökätessä tyhjän tilan havainnointi, liikkuminen pelattavaksi ja tilan tekeminen, puolustaessa 1v1-tilanne ja toisen puolustajan tukeminen sekä  3v2 , 3v3, 4v3, -tilanteiden opettelu.

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Alkulämmittely pallon kanssa tai ilman.  

(2.) Peliosuus  2v2 - 3v3  

(3.) Tekniikan ja taktiikan opettelu esim. hyökkäyspelaaminen liikkuminen ja maalinteko    

(4.) Peliosuus 3v2 - 4v3 taktiikka mukana. Sijoittuminen ja liikkuminen.    

(5.) Vapaa peliosuus 4v4 - 5v5.

Auttavat kysymykset esim. llikkuminen pelattavaksi harjoitteluun. (Palloton hyökkääjä) Missä minua lähin puolustaja on? Onko hyvä liikkua hakemaan syöttöä puolustajan etupuolelle vai laitaan tyhjään tilaan? Mihin kohtaan pallollinen voi syöttää minulle? Mistä kohdasta pääsen etenemään eteenpäin pallon kanssa?

14-15 vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 70-90 minuuttia. Joka sisältää ennen omaa harjoitusvuoroa tehtävää oheisharjoittelua 10-20 minuuttia.  Harjoituskertoja 3-4 viikossa.

Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on teknisten taitojen hionta, pelipaikka harjoittelu, , liikenopeus, nopeusvoima, peruskestävyys harjoittelu  huom. pallo mukana, hyökätessä havainnointi ja liikkuminen pelattavaksi sekä  4v2, 4v3, 5v3 ,5v4 -tilanteiden opettelu.

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Alkulämmittely pallon kanssa tai ilman.     ( 2.) Peliosuus  4v2-4v3 (3.) Tekniikan ja taktiikan opettelu esim. hyökkäyspelaaminen pallonhallinta ja tilanteko     (4.) Peliosuus 4v4 - 5v5 + jokeripelaaja,  taktiikka mukana. Sijoittuminen ja liikkuminen.     (5.) Vapaa peliosuus 5v5 - 8v8.