Malliharjoituksia

Sivupalkissa oleviin Malliharjoituksia -sivuihin on koottu juniorivalmentajille ideoita harjoittelun toteuttamiseen.

Kauden aikana on hyvä jakaa harjoituskerrat 4-5 viikon jaksoihin. Kullakin jaksolla keskitytään muutamaan tiettyyn asiaan joita yritetään kehittää harjoituskertojen aikana. Tämä tuottaa paremman mahdollisuuden pelaajan oppimiselle, kuin se, että joka harjoituskerrassa on 3-4 asiaa jotka eivät liity mitenkään toisiinsa ja seuraavalla harjoituskerralla olisi taas uudet asiat.

Jokaisessa harjoituskerrassa on tärkeätä olla yksi selkeä teema jota painotetaan läpi harjoituksen. Esim. pallonkuljetus 1v1 tilanteessa. Teemaa varten on tärkeätä miettiä etukäteen mitä yritän opettaa pelaajille. Mitkä ovat ne kysymykset joilla autan pelaajaa oppimaan halutun asian? Harjoituksissa pelaamista seuratessa tartu huonoihin suorituksiin pysäyttämällä peli ja esitä kysymyksiä joilla autat pelaaja ratkaisee ongelman.  Joskus pysäytä pelaajat myös hyvästä suorituksesta ja kysy miksi esim. harhautus onnistui ja pelaaja pääsi ohi vastustajasta. Näin korostetaan sitä asiaa mitä halutaan pelaajien oppia. Samalla myös pelaajat opettavat samalla toisiaan.

Pienten lasten ja nuorten harjoitteissa 7-12 vuotta on tärkeätä on käyttää myös pienpeleissä 1-2 pelaajaa jotka ovat aina pallollisen joukkueen puolella (jokeripelaaja) (erivärinen liivi päällä). Näin pallollinen joukkue saa onnistumisia ja pelin rakentaminen ja pallonhallinta helpottuu. Jos pelataan pelkästään esim. 3v3 tai 4v4 pelejä niin pallon syöttämisen oppiminen hidastuu huomattavasti ja hyökkäyspelin opettelu vaikeutuu koska ei ole tarpeeksi vapaita pelaajia kenelle syöttää pallo.

Harjoitusrakenne suositukset eri ikäluokilla:

7-8 vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 60-75 minuuttia. Harjoituskertoja 2 viikossa.  Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on  pallonkuljetus, harhautuksia, molempien jalkojen käyttö,  ketteryys, reaktiokyky, tasapaino, 1v1 pelaaminen ja puolustamisessa halu riistä pallo nopeasti takaisin itselle.

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Lyhyt alkulämmittely pallon kanssa tai leikkien liittyen päivän harjoitusaiheeseen. Esim harhautusten opettelua ilman vastustajaa ahtaassa tilassa kaikilla pallo jalassa liikkuen.

( 2.) Peliosuus 1v1 - 3v2. Kuljetus ja harhautukset opeteltavana asiana.

( 3.) Pienpelit 2v2-3v3 + yksi jokeripelaaja.  Harjoitusaiheen opettelua auttavien kysymysten avulla.

( 4.) Vapaa peliosuus 3v3 - 4v4 jossa painotetaan päivän harjoitusaihetta. 

Mieti etukäteen auttavia kysymyksiä liittyen päivän harjoitusaiheeseen. Esim. kysymykset joilla voit auttaa pelaajia ratkaisemaan pelitilanne ongelmia esim. 1v1 harjoitteissa. Miksi harhautus ei onnistunut? Miksi puolustaja sai pallon pois vaikka harhautin hänet ja menin hänen ohitse? Mikä on hyvä etäisyys harhauttaa puolustaja? Kuinka lähellä jalkojani on hyvä pitää palloa kun lähestyn vastustajaa? Kuinka pääsen puolustajaa karkuun ohitettuani hänet? Pidänkö lantioni korkealla kun teen harhautuksen vai olenko "istuvassa asennossa" harhautusta tehdessä? Kummasta asennosta on helpompi vaihtaa kuljetuksen suuntaa?

9-10 vuotiaiden vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 70-80 minuuttia. Joka sisältää ennen omaa harjoitusvuoroa tehtävää oheisharjoittelua 10-15 minuuttia.  Harjoituskertoja 2-3 viikossa.

Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on pallonkuljetus, syöttäminen, potkutekniikka, ensimmäinen kosketus liikkeeseen ja tyhjään tilaan, molempien jalkojen käyttö, askeltiheys, koordinaatio, liikkuvuus,  hyökätessä tyhjän tilan havainnointi ja liikkuminen pelattavaksi sekä  2v2 - 3v3  ja  2v1, 3v2 -tilanteiden opettelu ja puolustaessa pallon haluaminen nopeasti takaisin omalla joukkueelle,

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Lyhyt alkulämmittely peli 4v4 ja kaksi jokeripelaajaa aina pallollisen joukkueen puolella. Neliönmuotoisella kentällä jossa on jokaisella sivulla on yksi kartiomaali eli yhteensä neljä maalia.

( 2.) Peliosuus  2v2- 3v3 ja jokeripelaaja pallollisen joukkueen puolella, yv-tilanne 4v2, auttavat kysymykset liityen päivän harjoitusaiheeseen

( 3.) Peliosuus 4v4 - 5v5  kahteen suuntaan. Maalit päissä. Painotetaan päivän harjoitusaihetta.

Mieti etukäteen auttavia kysymyksiä liittyen päivän harjoitusaiheeseen. Esim. kysymykset liittyen palloa vastaanotettaessa ensimmäiseen kosketukseen. Miten minua lähin puolustaja on sijoittunut? Missä on tyhjä tila? Onko parempi pysäyttää pallo paikalleen ja lähteä vasta sitten liikkeelle vai otanko pallon haltuun suoraan tyhjään tilaan? Jos vastustajan puolustaja merkkaa minut tarkasti kuinka harhautan hänet jotta saan otta pallon vastaan rauhassa  yms.

11-12 vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 70-90 minuuttia. Joka sisältää ennen omaa harjoitusvuoroa tehtävää oheisharjoittelua 10-20 minuuttia.  Harjoituskertoja 2-3 viikossa.

Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on syöttäminen, potkutekniikka, haltuunotot, molempien jalkojen käyttö, puskeminen, taklaaminen, pallon suojaus, liikenopeus, nopeusvoima, liikkuvuus, hyökätessä tyhjän tilan havainnointi, liikkuminen pelattavaksi ja tilan tekeminen, puolustaessa 1v1-tilanne ja toisen puolustajan tukeminen sekä  3v2 , 3v3, 4v3, -tilanteiden opettelu.

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Alkulämmittely pallon kanssa tai ilman.  

(2.) Peliosuus  2v2 - 3v3  

(3.) Tekniikan ja taktiikan opettelu esim. hyökkäyspelaaminen liikkuminen ja maalinteko    

(4.) Peliosuus 3v2 - 4v3 taktiikka mukana. Sijoittuminen ja liikkuminen.    

(5.) Vapaa peliosuus 4v4 - 5v5.

Auttavat kysymykset esim. llikkuminen pelattavaksi harjoitteluun. (Palloton hyökkääjä) Missä minua lähin puolustaja on? Onko hyvä liikkua hakemaan syöttöä puolustajan etupuolelle vai laitaan tyhjään tilaan? Mihin kohtaan pallollinen voi syöttää minulle? Mistä kohdasta pääsen etenemään eteenpäin pallon kanssa?

13-15 vuotiaiden harjoituksen pituudeksi suositellaan 70-90 minuuttia. Joka sisältää ennen omaa harjoitusvuoroa tehtävää oheisharjoittelua 10-20 minuuttia.  Harjoituskertoja 3-4 viikossa.

Asioita mitä pelaajan on hyvä oppia tässä iässä on teknisten taitojen hionta, pelipaikka harjoittelu, , liikenopeus, nopeusvoima, peruskestävyys harjoittelu  huom. pallo mukana, hyökätessä havainnointi ja liikkuminen pelattavaksi sekä  4v2, 4v3, 5v3 ,5v4 -tilanteiden opettelu.

Esimerkki yhden harjoituskerran rakenteesta:

(1.) Alkulämmittely pallon kanssa tai ilman.     ( 2.) Peliosuus  4v2-4v3 (3.) Tekniikan ja taktiikan opettelu esim. hyökkäyspelaaminen pallonhallinta ja tilanteko     (4.) Peliosuus 4v4 - 5v5 + jokeripelaaja,  taktiikka mukana. Sijoittuminen ja liikkuminen.     (5.) Vapaa peliosuus 5v5 - 7v7.